Boekrecensie: Ten minste houdbaar tot

Van suikers tot glutenvrij en van E-nummers tot keurmerken

etiket lezen supermarkt
Getty Images

Eigenlijk is de basis van goede voeding heel eenvoudig. Maar tegenwoordig is er zoveel informatie over voeding en gezondheid beschikbaar, dat het lastig is om het kaf van het koren te scheiden. Steffi Haazen belooft dat je na het lezen van haar boek ‘Ten minste houdbaar tot’ zelfverzekerd gezonde producten en gerechten kunt kiezen.

In de praktijk is het soms ingewikkeld om snel een gezonde keuze te maken in de supermarkt. Op veel producten staat minstens één voedingsclaim of keurmerk, om van E-nummers nog maar niet te spreken. Maar wat zijn E-nummers nu precies? Op welke manier kun je het beste groente en fruit bewaren? En bovenal: wat is gezond eten?

Gezondheid: een breed begrip

Voeding is heel persoonlijk, volgens de auteur. Je kunt inspiratie opdoen uit ideeën van experts, dieetgoeroes en foodies, maar uiteindelijk is het van belang om uit te zoeken wat voor jouw lichaam het beste werkt. Als je dat eenmaal weet, kun je gaan variëren met verschillende soorten voedsel om zo alle essentiële voedingsstoffen binnen te krijgen. Naast voeding komen ook onder andere beweging, slaap en kennis kijken bij een gezonde levensstijl. Haazen geeft in ‘Ten minste houdbaar tot’ niet alleen antwoord op de meestgestelde vragen rondom voeding, maar leert je ook om etiketten te lezen, marketingtrucs te doorzien en zelfs je koelkast perfect in te delen.

Zelf gezonde keuzes maken

‘Ten minste houdbaar tot’ zit vol praktische informatie over gezondheid en de wereld eromheen. Feiten en fabels over voeding worden uitgelegd en het boek bevat interessante wist-je-datjes, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Hoe je de juiste producten kiest in de supermarkt, wordt door duidelijke richtlijnen en tips inzichtelijk gemaakt. Gezonde keuzes maken op basis van jouw persoonlijke voorkeuren, dat kun je na het lezen van dit boek voortaan zelf!

Steffi Haazen is afgestudeerd als diëtist en specialist op het gebied van voeding en allergenen.